Bollen startar höger eller vänster utan sidskruv

Om jag förstår dig rätt, så startar bollen höger eller vänster, utan någon sidskruv.

Det som gör att bollen startar till höger är att ditt svingspår kommer inifrån och ut. Startar bollen till vänster så är svingspåret utifrån och in. Om bladets position är vinkelrätt med svingspåret.

Gå igenom principerna som styr svingspåret nedan, gör dem i rätt ordning. Är du osäker på vad principerna  betyder, så finns det en förklaring nedan?

1.     Uppställning:

Kontrollera att du har 90-95 grader mellan skaftet och ryggraden genom höger öra. Se till att armarna hänger avslappnat så att det finns utrymme mellan händerna och kroppen. Kontrollera bollplaceringen.

2.     Siktet:

Lägg ut en klubba mellan bollen och fötterna som pekar mot målet. Se till att bladet, fötterna, knäna och axlarna är parallella med målet.

3.     Svingplan:

Den vinkeln ditt skaft har vid din uppställning är ditt svingplan, se till att skaftet är parallellt med utgångsläget i baksvingen och nedsvingen.

4.     Rotationscentrum:

Ställ dig med fötterna tätt ihop och slå bollar, detta för att rotationscentrum inte ska kunna flytta sig i sidled. Tänk på att försöka se till så att rotationscentrum inte åker upp och ner utan befinner sig på samma nivå hela tiden. Rotationscentrum sitter på ryggraden mellan axlarna.

5.     Timing:

”5-bollsövningen”, lägg upp 5 bollar på en linje efter varandra och slå dem utan att klubban får stanna. Eftersom du måste flytta fötterna efterhand så måste du få kroppen att röra sig i rätt ordningsföljd.

6.     Connection:

Se till att du inte lyfter armarna i baksvingen, utan roterar runt ryggraden istället. Lyfter du armarna så får du en brant sving och bollen kommer att starta till vänster (oftast med en högerskruv). Sänker du armarna så startar bollen till höger.

7.     Impact:

Tränar du enklast genom att slå mot en Impact bag eller ett bildäck (utan fälg och dubb), använd en gammal klubba. Se till att hela bladet och halsen på klubban träffar däcket samtidigt.

8.     Dynamisk balans:

Även här är ”5-bollsövningen” bra.

Vill du ha bilder och övningar på principerna? Klicka på rubrikerna nedan.

 ·         Uppställning
·         Sikte
·         Svingplan
·         Rotationscentrum
·         Timing
·         Connection
·         Impact
·         Dynamisk balans