Bollen startar rakt men med skruv åt vänster eller höger

Kul att bollen startar rakt, nu ska vi ta bort din skruv.

Svänger din boll vänster eller höger? Gå igenom principerna nedan, så kommer du att räta ut dina slag.

Gå igenom principerna i rätt ordning.

1.     Greppet:

Ska vara neutralt och uti fingrarna. Sträck ut armarna framför bröstet och kontrollera att främre kanten på klubban är lodrätt mot marken. Är bladet stängt, så är ditt grepp för mycket högerroterat och tvärt om (för en högerspelare).

2.     Uppställningen:

Kontrollerat att du har 90-95 grader mellan skaftet och ryggraden genom höger öra. Se till att armarna hänger avslappnat så att det finns utrymme mellan händerna och kroppen. Kontrollera bollplaceringen.

3.     Siktet:

Lägg ut en klubba mellan bollen och fötterna som pekar mot målet. Se till att bladet, fötterna, knäna och axlarna är parallella med målet.

4.     Vänster handledsposition (högerspelare):

Se till att vänster handled inte böjer sig inåt (konkav) eller utåt (konvex) i baksvingen. Böjer sig handleden utåt så kommer bladet bli stängt, och bollen svänger åt vänster. Är handleden böjd inåt, så blir bladet öppet, bollen svänger till höger.

5.     Rotationscentrum:

Ställ dig med fötterna tätt ihop och slå bollar, detta för att rotationscentrum inte ska kunna flytta sig i sidled. Tänk på att försöka se till så att rotationscentrum inte åker upp och ner utan befinner sig på samma nivå hela tiden. Rotationscentrum sitter på ryggraden mellan axlarna.

6.     Timing:

”5-bolls övningen”, lägg upp 5 bollar på en linje efter varandra och slå dem utan att klubban får stanna. Eftersom du måste flytta fötterna efterhand så måste du få kroppen att röra sig i rätt ordningsföljd.

7.     Release:

Tänk dig att bollen ligger i midjehöjd, gör baseballsvingar. Känn efter hur händerna jobbar. Prova att ta ditt grepp med 5 cm mellanrum mellan vänster och höger hand “Hockey grepp”. Svinga klubban ett par gånger och känn hur händerna jobbar nere vi bollträff och strax efter.

8.     Impact:

Tränar du enklast genom att slå mot en Impact bag eller ett bildäck (utan fälg och dubb), använd en gammal klubba. Se till att hela bladet och halsen på klubban träffar däcket samtidigt.

9.     Dynamisk balans:

Även här är ”5-bolls övningen” bra.

Vill du ha bilder och övningar på principerna? Klicka på rubrikerna nedan.

·         Greppet
·         Uppställningen
·         Siktet
·         Vänster handledspossition
·         Rotationscentrum
·         Timing
·         Release
·         Impact
·         Dynamisk balans