Kul att du vill slå längre

Kul att du vill slå längre

För att du ska kunna slå längre krävs det att du träffar bollen rent.

Greppet:

Ska vara neutralt och uti fingrarna. Sträck ut armarna framför bröstet och kontrollera att främre kanten på klubban är lodrätt mot marken . Är bladet stängt, så är ditt grepp för mycket högerroterat och tvärt om.

Uppställning:

Uppställningen: kontrollerat att du har 95-100 grader mellan skaftet och ryggraden genom höger öra. Se till att armarna hänger avslappnat så att det finns utrymme mellan händerna och kroppen. Kontrollera bollplaceringen.

Svingens vidd:

Se till att du har rak vänsterarm under svingen.

Hävstång:

Se till att du är avslappnad i händerna och att du böjer handlederna.

Svingens längd:

Kontrollera att du vrider upp axlarna 90 grader i baksvingen.

Timing:

”5-bollsövningen”.

Release:

Tänk dig att bollen ligger i midjehöjd, gör baseballsvingar. Känn efter hur händerna jobbar.

Impact:

Tränar du enklast genom att slå mot ett bildäck (utan fälg och dubb), använd en gammal klubba. Se till att hela bladet och halsen på klubban träffar däcket samtidigt.

Dynamisk balans:

Även här är ”5-bollsövningen” bra.

Vill du ha bilder och övningar på principerna? Klicka på rubrikerna nedan.