Slår du bollen högt eller lågt?

Vill du slå lägre eller högre?

Om du…

  • Har bra bollträff
  • Har bra längd på slagen
  • Startar bollen rakt och oskruvat

Då har du kommit rätt. Här kan du lära dig att slå slå högre eller lägre.

Gå igenom principerna i rätt ordning nedan, så kommer du att kunna korrigera din höjd på slagen.

1.     Uppställning:

Kontrollerat att du har 90-95 grader mellan skaftet och ryggraden genom höger öra. Se till att armarna hänger avslappnat så att det finns utrymme mellan händerna och kroppen. Kontrollera bollplaceringen.

2.     Svingens vidd:

Se till att du bibehåller avståndet mellan händerna och bröstet genom hela svingen.

3.     Svingplan:

Den vinkeln ditt skaft har vid din uppställning är ditt svingplan, se till att skaftet är parallellt med utgångsläget i baksvingen och nedsvingen.

4.     Hävstång:

Se till att du är avslappnad i händerna och att du böjer handlederna.

5.     Rotationscentrum:

Ställ dig med fötterna tätt ihop och slå bollar, detta för att rotationscentrum inte ska kunna flytta sig i sidled. Tänk på att försöka se till så att rotationscentrum inte åker upp och ner utan befinner sig på samma nivå hela tiden. Rotationscentrum sitter på ryggraden mellan axlarna.

6.     Timing:

”5-bolls övningen”, lägg upp 5 bollar på en linje efter varandra och slå dem utan att klubban får stanna. Eftersom du måste flytta fötterna efterhand så måste du få kroppen att röra sig i rätt ordningsföljd.

7.     Connection:

Se till att du inte lyfter armarna i baksvingen, utan roterar runt ryggraden istället. Lyfter du armarna så får du en brant sving och bollen kommer att starta till vänster (oftast med en högerskruv).

8.     Impact:

Tränar du enklast genom att slå mot en Impact bag eller ett bildäck (utan fälg och dubb), använd en gammal klubba. Se till att hela bladet och halsen på klubban träffar däcket samtidigt.

9.     Dynamisk balans:

Även här är ”5-bolls övningen” bra.

 

Vill du ha bilder och övningar på principerna? Klicka på rubrikerna nedan.